Hos Biofuel Express er bærekraftighet ikke bare et buzzword – det har vært den drivende kraften bak alt vi gjør i over 15 år. Vi jobber aktivt med å konvertere tungtransport til fossilfrie drivstoff og decarbonize våre kunders hele leverandørkjeder. Som stolt Neste MY-forhandler i Sverige og Danmark tilbyr vi det høyeste kvalitets HVO100 Renewable Diesel på markedet.
Selv om vi er lidenskapelig opptatt av fordelene med fornybare drivstoff, forstår vi at å se er å tro. Derfor inviterer vi deg til å se vår informative video, produsert av Neste, om viktigheten og fordelene med fornybare drivstoff. Se videoen nedenfor og lær mer om hvordan fornybare drivstoff kan transformere måten vi brennstoff transporter og bygger en bærekraftig fremtid.
Adressering av miljøbekymringer
Det er ingen hemmelighet at transportsektoren er en betydelig bidragsyter til global energiforbruk og gir opphav til store utslipp (omtrent 25 % av totale utslipp globalt og 33 % bare i Sverige er knyttet til transport). Fossile drivstoff som oljeprodukter, naturgass og kull, som driver mye av transportsektoren, er ikke-fornybare ressurser. Når de forbrennes, frigjør disse drivstoffene enorme mengder karbondioksid (CO2) i atmosfæren, og forverrer klimaendringene. Ved å gå over til fornybare drivstoff, som er avledet fra stadig regenererende kilder, reduserer vi frigjøringen av karbon som tidligere var fanget dypt under bakken i form av petroleum eller naturgass.
Lukking av karbonloopen
I motsetning til fossile drivstoff, er de fornybare drivstoffene vi tilbyr i hovedsak produsert fra to forskjellige typer råvarer – mat- og fôrkulturer og avfall og rester som er kategorisert i Direktiv for fornybar energi III, artikkel 26 og Vedlegg IX, henholdsvis. Den første typen av disse råvarene, avlinger, har en livssyklus der fotosyntese (arguably den viktigste kjemiske prosessen på jorden, der planter omdanner CO2 og solenergi til sukker og oksygen) spiller en betydelig rolle (se spesielt de siste tre formelkomponentene nedenfor). Avlingene har derfor en naturlig mekanisme for karbonfangst og lagring som i utgangspunktet fungerer gjennom hele livet deres, og resulterer til slutt i en netto CO2-opptak.
Så når vi brenner biobrensel laget av avlinger, for eksempel rapsolje, frigjør vi omtrent samme mengde karbondioksid i atmosfæren som vi ville med tilsvarende mengde diesel. Den viktigste forskjellen er at når vi beregner utslippene, ser vi ikke bare på forbrenningsprosessen, vi ser på livssyklusen til det brennende produktet. Dette betyr at vi legger til alle netto tillegg av CO2 til atmosfæren samt trekker fra alle netto-opptak som resulterer i en mye lavere netto utslippsverdi. Og det er skjønnheten med biobrensel.
Greit, men hva med den andre råvarekategorien, avfall og rester? Hvorfor er deres utslippsverdier enda lavere? Vel, for å forstå det må vi ta en rask titt på hvordan utslippene beregnes for biobrensel som brukes i transportsektoren. Heldigvis er dette “klart” lagt ut i Direktiv for fornybar energi III Vedlegg VI seksjon B passende kalt “metodologi” og går som følger:
Hvor
Nå er det selvfølgelig mye å ta inn ved å se på denne formelen, men det ene å fokusere på for å forstå forskjellen mellom de to råvarene er det faktum at formelkomponentene eec og el faktisk er lik null når man beregner utslippene for avfall og rester. Dette betyr igjen at når, si brukte matolje, brukes i produksjonen av biobrensel, legger vi bare til utslippene fra produksjon, transport og bruk av drivstoff, noe som betyr at summen av alle delene er mye lavere enn inkluderingen av jordbruksdyrking for eksempel. Dette er rimelig, ikke sant? Logisk sett er det ingen dyrking av… vel, avfall. Men… vent, er ikke brukte matolje et oljeprodukt? Avledet fra avlinger, si oliven? Hvorfor blir den dyrkingen ikke tatt med i betraktningen? Utmerket spørsmål. Det er et tema som skal utforskes i kommende kunnskapsartikler når vi dykker dypere ned i det fascinerende emnet om livssykluser. Når du tenker over det, er dette en flott grunn til å abonnere og holde deg oppdatert på vårt kommende innhold.
Bruk av eksisterende infrastruktur
En av de mest betydningsfulle fordelene med fornybare drivstoff er deres kompatibilitet med eksisterende infrastruktur. De kan sømløst integreres i dagens kjøretøy, fly, skip og distribusjonssystemer, og dra nytte av infrastrukturen som allerede er på plass. Denne egenskapen letter overgangen bort fra fossile brensler og mot bærekraftige alternativer uten å kreve omfattende ombygginger eller investeringer i ny infrastruktur.
Umiddelbar tilgjengelighet og skaleringsevne
Fornybare drivstoff tilbyr en praktisk løsning på det presserende behovet for utslippsreduksjon. I motsetning til noen nye teknologier er teknologier for fornybare drivstoff bevist og kommersielt tilgjengelige i dag. Med rask oppskaleringsevne gir de en håndgripelig vei mot avkarbonisering av transportsektoren og oppnåelse av ambisiøse klimamål.
Omfavning av fornybare løsninger
Enten det er fornybar elektrisitet, fornybar hydrogen eller fornybare drivstoff, er behovet for å gå bort fra fossile brensler mot bærekraftige alternativer tydelig. Fornybare drivstoff tilbyr en levedyktig vei for å redusere utslipp, forbedre luftkvaliteten og fremme energiuavhengighet.
Som konklusjon er adopsjonen av fornybare drivstoff essensiell for å bekjempe klimaendringene og bygge en mer bærekraftig fremtid. Ved å omfavne fornybare løsninger kan vi drive innovasjon, redusere utslipp og sikre en renere, grønnere planet for kommende generasjoner. La oss begi oss ut på denne reisen mot bærekraft sammen.
"*" obligatorisk felt